Op  zaterdag 17 juli bezocht een aantal leden van GroenLinks Limburg op de fiets het zonnepark Altweerterheide en het windpark Ospeldijk. Ook onze eigen Gedeputeerde Geert Gabriëls was hierbij aanwezig.

Peter Gloudi, oud-voorzitter van energie coöperatie WeertEnergie, legde uit hoe Weert Energie de mensen uit het dorp en de kinderen van de school betrokken heeft bij het realiseren van het zonnepark Altweerterheide. Ook vertelde hij over het experiment met de batterij. We kregen daar nog een mooi eindverslag van mee. Lars Boelen, mede-eigenaar Paris Proof Plan, gaf vervolgens een korte presentatie hoe hij particulieren helpt om hun woning te verduurzamen.

Na een korte lunchpauze aan de picknicktafel, ging het vervolgens op de fiets verder naar windpark Ospeldijk. Bij Groepsuitje Limburg, ook wel bekend als "de Boerenspellen" stond de koffie en vlaai al voor ons klaar. Hier heeft Andres Bauer, bestuurslid van energie coöperatie Zuidenwind, vervolgens in een bevlogen verhaal uitgelegd hoe hij - samen met de omgeving - windpark Ospeldijk heeft gerealiseerd.

Ondanks dat de GroenLinks-fractieleden van Provinciale Staten op het laatste moment moesten afzeggen vanwege de gevolgen van de watersnoodramp, hebben zij na afloop een uitgebreid verslag ontvangen van Marieke Manders. Naast GroenLinks-leden van de afdeling regio Weert, waren ook leden van de afdeling Maastricht-Heuvelland en Venlo en omgeving vertegenwoordigd. Ook de lokale energiecooperaties uit deze twee gemeenten zijn dan ook niet onbesproken gelaten.

Al met al was het een leerzame dag!