Iedereen uit de gemeente Weert of Nederweert die een plaats op de kandidatenlijst van GroenLinks overweegt, wordt hierbij dan ook van harte uitgenodigd te reageren. Mensen van de LHBTIQ gemeenschap, mensen van kleur, vrouwen, jongeren en mensen met een beperking zijn vaak ondervertegenwoordigd in de politiek en zijn daarom extra welkom bij GroenLinks.

Hieronder lees je eerst wat het inhoudt om actief te worden in de GroenLinks-fractie. Dit is voor mensen die een hoge plek op de lijst overwegen. Mensen die niet in de fractie willen maar GroenLinks willen steunen met een lagere plek op de lijst kunnen verder lezen bij “praktische informatie”.

WAT VERWACHTEN WE VAN IEMAND DIE ALS GROENLINKS-FRACTIELID SOLLICITEERT?

• Een visie op beleidsterreinen die rechtstreeks gekoppeld zijn aan de kernwaarden van GroenLinks, te weten: groen, eerlijk en inclusief;
  • Resultaatgericht, maatschappelijk betrokken, initiatiefrijk, constructief, creatief en in staat om in overleg met fractiegenoten keuzes te maken; Iemand die midden in de samenleving staat, goed kan netwerken, gemakkelijk benaderbaar is en zich helder en begrijpelijk kan uitdrukken zowel op social media als richting de pers;
  • Voldoende tijd (15 à 20 uur per week, vooral ’s avonds) voor het raadswerk en voor bijbehorende partijactiviteiten;
  • Lid van GroenLinks of bereid dit te worden.

WAT LEVERT HET FRACTIEWERK OP?

• Binnen de gemeente Weert of Nederweert kun je werken aan je idealen en meebeslissen over de toekomst van jouw gemeente;
  • Je bouwt een divers netwerk op, je leert niet alleen je eigen regio veel beter kennen maar je kunt ook leren hoe GroenLinks thema’s aanpakt in andere gemeenten;
  • Binnen de fractie ben je onderdeel van een team: je leert wat je sterke kwaliteiten zijn en hoe je die effectief kunt inzetten, je leert omgaan met kritiek en je leert afgewogen te oordelen en verantwoordelijkheid te nemen;
  • Je ontwikkelt niet alleen je kennis maar ook bijvoorbeeld je debat-, presenteer-, en onderhandelingsvaardigheden;
  • Binnen GroenLinks zijn er vele mogelijkheden om anderen te inspireren en jezelf te laten inspireren.
  • Een raadslid of commissielid krijgt een financiële vergoeding. Bij GroenLinks kennen we een afdracht regeling. Precieze informatie hierover krijg je tijdens de gesprekken.

PRAKTISCHE INFORMATIE

Reageren kan door uiterlijk 30 augustus een email te sturen naar: kandidatencommissie@groenlinksregioweert.nl

• Als je in aanmerking wilt komen voor de top van de lijst, vragen we je een email te sturen met motivatiebrief, CV én twee referenties (naam, e-mail en telefoonnummer).
  • Als je GroenLinks in Weert of Nederweert wilt steunen vanaf een lagere plaats op de kandidatenlijst, vragen we je in je email aan te geven hoe hoog je ongeveer op de lijst wilt staan.

PROCEDURE

De kandidatencommissie zal trachten zich een beeld te vormen van alle kandidaten door te zoeken op het internet en op sociale netwerken.

Als je solliciteert voor de top van de lijst volgt een gesprek over je geschiktheid voor het raads- en fractiewerk en kan, indien nodig, nog een tweede gesprek volgen. De gesprekken staan gepland op 2 september 2021, dus houd hier alvast rekening mee in je agenda.

Met alle overige kandidaten wordt een kort telefonisch gesprek gevoerd over integriteit en ambitie.

Nadat de kandidatencommissie iedereen gesproken heeft, stelt zij een advies op. Als je op basis van dit advies besluit je kandidatuur voort te zetten, wordt het advies van de kandidatencommissie pas met het bestuur gedeeld en aan de leden gepresenteerd. De algemene ledenvergadering (ALV) bepaalt in november 2021 de definitieve lijstvolgorde.

Als je nog vragen hebt over de procedure kun je terecht bij de voorzitter van de kandidatencommissie, Dwayne Heuvelmans (06 11 41 91 59 of dwayne.heuvelmans@gmail.com).