Goedenavond allemaal. Mijn naam is Femke Jacobs en ik kom hier namens GroenLinks Weert uitleggen waarom wij zo ontzettend trots zijn dat de gemeente Weert zo een mooie landbouwvisie heeft opgesteld. De reden dat ik hier vanavond sta is omdat deze visie juist zo ontzettend belangrijk is voor de jonge generatie, en dat realiseer ik me heel goed. Wat u vooraf moet weten, is dat GroenLinks Weert niet tegen de boer is. GroenLinks Weert wil boeren … maar minder intensieve veehouderij. En dit zal ik u vanavond uitleggen.

Een aantal vormen van de hedendaagse landbouw en met name de intensieve veehouderij, brengen gezondheidsrisico’s en milieuproblemen met zich mee. Het eerste probleem is stikstof. Het rapport van Remkes (van het Adviescollege stikstofproblematiek) heeft aangegeven dat 46% van de neergeslagen stikstof afkomstig is van de landbouw. Neergeslagen stikstof zorgt voor minder biodiversiteit omdat het alleen de groei van een bepaalde soort planten bevorderd, zoals brandnetels en bramen. Dit leidt dan weer tot minder insecten en minder andere diersoorten en uiteindelijk tot minder voedsel voor de mens. En stikstof is niet het enige probleem. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) laat zien dat ruim 50% van de broeikasgassen afkomstig is van de veehouderij. Met name methaan, het sterkste broeikasgas dat bijdraagt aan de opwarming van de aarde wordt geproduceerd bij het verteren van voedsel of ontstaat in de mestopslagen. Runderen zijn hierin de grootste boosdoeners. Als laatste komt nog 23% van het fijnstof in Nederland vanuit de landbouw. Echter, fijnstof uit de landbouw hoopt voornamelijk lokaal op, rondom grote bedrijven. Dit wordt duidelijk gemaakt door het plaatje, dat de concentratie fijnstof in buurgemeente Nederweert laat zien. Dit zal in Weert niet anders zijn. Dit betekent dat in Limburg het percentage fijnstof dat van de landbouw komt, dus vele malen hoger ligt dan het landelijk gemiddelde. Het inademen van deze fijnstof brengt enorme gezondheidsproblemen met zich mee. En is het niet heel verdacht dat het coronavirus het hardst toeslaat in de regio’s met het meeste fijnstof?

We hebben het probleem van de intensieve veehouderij nu lang genoeg voor ons uitgeschoven. We hebben zelfs precies dit probleem opgevangen van Brabant. Waar Brabant geen nieuwe megastallen mocht bouwen, zijn een aantal eigenaren van intensieve veehouderijen van Brabant naar Limburg vertrokken en nu zitten wij hier met de gebakken peren. Er MOET iets veranderen. Het gaat om onze gezondheid, onze natuur en ons klimaat en is daarmee allesbepalend voor onze toekomst. Iedereen weet dit. Zo zegt Johan Remkes van de VVD dat de stikstofuitstoot gehalveerd moet zijn in 2030. Zelfs het Wetenschappelijk Instituut van het CDA geeft het toe: “Het is met geen mogelijkheid te ontkennen: we vragen veel teveel van de aarde. We putten de grond uit en vervuilen de lucht.”. CDA’ers Herman Wijffels en Cees Veerman vinden al lange tijd dat er een duurzamere landbouw moet komen. Ook de Rabobank vindt dat er iets moet gebeuren. GroenLinks Weert is van mening dat er te veel wordt ingezet op innovaties. Hier is al jaren op ingezet, maar dit heeft het probleem in de verste verte niet opgelost. Technische maatregelen zijn mogelijk wel een onderdeel van de oplossing, maar nutteloos als de veestapel in Nederland op dit niveau blijft of zelfs blijft groeien. Dit zal alleen het probleem verder voor zich uit schuiven, terwijl er NU iets moet gebeuren. De intensieve veehouderij is het grootste probleem. De grote bedrijven zorgen voor de meeste uitstoot en concurreren de kleinere boeren kapot. Er MOET minder vee komen, minder intensieve veehouderij.

Dus hier is ons concrete voorstel. Wij dagen de gemeente uit om lef te tonen en om als een van de eerste gemeenten in Nederland een concreet plan uit te werken gebaseerd op deze landbouwvisie, waar u vanavond voor kunt kiezen. Er is geen tijd om af te wachten op wat er allemaal van hogere overheden op deze regio af gaat komen. Daarbij zijn we er juist van overtuigd dat in deze regio unieke relaties bestaan tussen agrariërs en natuurbeschermers. De werkgroep GroenLinks wil u graag helpen om samen met alle betrokken partijen tot een oplossing te komen (boeren, lokale supermarkten, de lokale Rabobank, lokale natuurbeschermers, en natuurlijk lokale politici). Daarmee zouden wij zomaar eens een voorbeeldfunctie kunnen gaan vervullen voor de rest van ons land en ook zeer positief de landelijke pers kunnen halen. Er valt dus vanavond nog iets te kiezen. Deze visie is de eerste stap in de goede richting. De keuze is aan u.