Niet alleen in Weert is een cooperatie van Herenboeren actief, maar ook op vele andere plaatsen in Nederland zijn en worden Herenboeren initiatieven ontplooid. Weert is wel de enige cooperatie met een boerderij erbij. Het Herenboeren-concept gaat uit van 20 hectare om 500 monden te voeden. Nu voeden de Herenboeren in Weert 360 monden dus er is nog ruimte voor extra leden. Per huishouden is een startinleg vereist voor een certificaat. Er bestaan ook sociale certificaten. Per mond betaal je vervolgens een vast bedrag voor het voedsel dat je eens per week kunt afhalen. Het geld dat zo opgehaald wordt is nodig om de vaste kosten voor de exploitatie te kunnen betalen. In eerste instantie is de boerderij opgeknapt. Een tweede prioriteit was de koelcel om de houdbaarheid van de producten te verlengen. Het plaatsen van kassen staat nog op het verlanglijstje.

De meeste mensen uit Weert komen zelf wekelijks hun groente ophalen. Daarnaast zijn er vaste uitgiftepunten in Stramproy en in Nederweert. Er worden onder de leden recepten gedeeld voor alle seizoensproducten. Hopelijk kunnen er binnenkort ook weer wat vaker sociale activiteiten worden georganiseerd.

Boer Daan is in dienst van de landelijke Herenboerenorganisatie. Boer Daan is relatief jong en is goed op de hoogte van alle nieuwe inzichten. Zijn achtergrond in de akkerbouw komt heel goed van pas. Regelmatig komen andere Herenboeren naar Weert om gebruik te kunnen maken van de kennis van boer Daan.

In principe wordt er 6 hectare gebruikt wordt voor groente, 2 hectare voor vee en blijft er 2 hectare braak liggen. De Herenboeren van het Weerterland hebben nog geen toestemming om kippen en varkens te mogen houden. Kippen en varkens vallen namelijk onder de regels van "intensieve veehouderij". Bij de Herenboeren is er natuurlijk geen sprake van intensieve veehouderij, men wil juist circulair werken. Er is net een verzoek naar de gemeente gestuurd waarin is uitgelegd dat Herenboeren grondgebonden vee houden (vergelijkbaar met het houden van een bijvoorbeeld paarden of schapen). Ze hopen de toestemming daarom binnenkort toch te zullen krijgen. Nu kopen de Herenboeren hun eieren en mest nog extern in.

Verder worden er kruiden verbouwd, staan er hoog- en laagstam fruitbomen (kersen, pruimen, appels en peren) en staan er struiken (frambozen, bramen en kruisbessen) op de Herenboerderij Land van Weert. De bomen staan op voldoende afstand van elkaar in rijen. Eenderde van de aanplant bestaat uit stikstofbinders als duindoorn. In Boxtel zijn de Herenboeren nu 5 jaar bezig. Zij hebben een sapmachine gekocht omdat ze anders te veel fruit over houden. Afrikaantjes worden incidenteel verbouwd als er te veel aaltjes in de grond zitten. De Herenboeren kiezen bewust voor strokenteelt omdat dat minder kans geeft op besmettingen. Ze gebruiken immers geen bestrijdingsmiddelen. Elk jaar leren ze weer nieuwe dingen bij. Er staan ook heel veel bloemen en een beperkt aantal bijenkasten op het terrein.

Na afloop kregen alle deelnemers aan de excursie nog een glaasje sap aangeboden door het bestuur van de Herenboeren.

Hierbij wil GroenLinks regio Weert het bestuur van de Herenboeren en de rondleiders Jules en Herman heel hartelijk bedanken voor de informatieve en gezellige avond!