Tijdens deze avond wordt door verschillende mensen de woningnood in de gemeente Weert belicht. De regelgeving waar mensen tegenaan lopen binnen de gemeente Weert worden besproken en er wordt geprobeerd om oplossingen te vinden. Tijdens de bijeenkomst gaat de aandacht uit naar verschillende doelgroepen; van jongeren tot ouderen. De focus ligt op 1- en 2-persoonshuishoudens die naar alternatieve woonoplossingen zoeken.

De aanwezige panelleden zijn:

De panelleden en alle aanwezigen delen hun ervaringen met betrekking tot ‘wonen’ in de gemeente Weert én Nederweert.

Wonen voor Gevorderden is een woongroep voor ‘jonge ouderen’ die samen oud willen worden. Reggie is samen met haar woongroep ‘Wonen voor Gevorderden’ al drie jaar op zoek naar een locatie om een woonproject te realiseren, maar volgens de gemeente is dat in Weert niet mogelijk. In Nederweert lijken wel mogelijkheden te zijn. Bij vragen over of interesse in de woongroep kun je mailen naar wonenvoorgevorderden@gmail.com

Kelly is sinds 2014 bezig met een project voor Tiny Houses. Ze ging eerst naar de gemeente voor Earthships. Zij wilde woningen maken van afval en restmateriaal en off-grid bouwen. Vervolgens ging zij verder met Tiny Houses. Er waren ook twee jonge mensen onder de aanwezigen die vanwege de regelgeving heel lastig een Tiny House kunnen realiseren.

Eric vertelde hoe hij een woongroep is begonnen in Altweerterheide, waar hij tegenaan gelopen is en hoe hij hiermee om gegaan is.

Er ontstond een levendige discussie over mogelijke oplossingen waarbij de ervaring van Ger Verstegen van Wonen Limburg goed van pas kwam. Algemene conclusie: als je iets alternatiefs wilt heb je flexibiliteit nodig, een lange adem én de politieke wil.

Het bestuur van GroenLinks regio Weert wil op de eerste plaats John Jacobs bedanken voor het beschikbaar stellen van de ruimte. Daarnaast bedanken we ook Thijs Smeets en Eric Creemers voor de organisatie en natuurlijk alle panelleden en aanwezeigen voor het delen van hun ervaringen.