GroenLinks en PvdA gaan lijstverbinding aan

De beide Weerter afdelingen van GroenLinks en de PvdA zijn een lijstverbinding aangegaan voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart aanstaande. Met de lijstverbinding maken de linkse partijen meer kans op eventuele restzetels. De SP doet niet mee aan de lijstverbinding.

Door een lijstverbinding aan te gaan maken de partijen in het 'linkse blok' meer kans dat bij de zetelverdeling restzetels aan deze partijen worden toegewezen. Voor de verdeling van de (rest)zetels geldt een lijstverbinding als één lijst. De stemmen die deze partijen behalen, worden namelijk bij elkaar opgeteld.

Een lijstverbinding is als zodanig geen politieke samenwerking. De partijen leveren namelijk wel ieder hun eigen kandidatenlijst in en vormen na de verkiezingen hun eigen fracties. Wel voelen wij als partijen een politieke verwantschap aldus de lijsttrekkers Fanida Kadra (PvdA) en Bas Meijboom (GroenLinks).

GroenLinks en de PvdA liggen politiek dicht bij elkaar, zeker als het gaat om zaken als armoede tegengaan, duurzaamheid en zorg. Met een lijstverbinding tussen de PvdA en GroenLinks gaat geen stem op links verloren.