GroenLinks Weert vindt cultuurwijzer RICK zinloos

GroenLinks Weert heeft besloten om niet mee te doen aan de cultuurwijzer van het RICK. De cultuurwijzer omvat een te beperkt aantal stellingen volgens de partij. Daarnaast kunnen politieke partijen hun antwoorden niet toelichten. ‘’GroenLinks vindt het belangrijk om aan de Weertenaren uit te leggen hoe we de cultuur vorm willen geven in onze gemeente, en dat heeft meer woorden nodig’’, aldus lijsttrekker Bas Meijboom.

Kunst en cultuur spelen volgens GroenLinks Weert een belangrijke rol in een open samenleving. Ze stellen het individu in staat zich te ontwikkelen, ontplooien en een brede kijk te hebben op de zaken in de wereld. Cultuur en kunst bepalen mede onze omgang met de wereld. GroenLinks Weert vindt het erg belangrijk dat iedereen deel kan nemen aan kunst en cultuur, ongeacht het inkomen.

De cultuurwijzer van het RICK geeft geen goed beeld van wat cultuur voor Weert inhoudt, vindt GroenLinks Weert. Cultuur in Weert is meer dan de gevestigde instellingen. Cultuur is ook met nieuwe, creatieve oplossingen komen binnen de kunst- en cultuursector. ‘’Perron C, de creatieve broedplaats voor jonge ondernemers in het voormalige fabriekspand van Projecta, is daar een goed voorbeeld van’’, stelt lijsttrekker Bas Meijboom. ‘’Maar cultuur omhelst ook het sterke verenigingsleven in Weert, waar we ongelofelijk trots op mogen zijn’’, vervolgt Meijboom.

De partij wil na de gemeenteraadsverkiezingen met voorstellen komen om de kunst- en cultuursector in Weert te laten floreren. Kleinschalige en laagdrempelige initiatieven zoals lokale festivals zijn onmisbaar voor het culturele weefsel van de stad en verdienen gemeentelijke steun, vindt GroenLinks Weert. Daarnaast wil de partij goede en spraakmakende kunst in de openbare ruimte plaatsen om het culturele klimaat én de leefbaarheid in de stad te versterken. ‘’Met kunst in de openbare ruimte maken we het centrum van Weert aantrekkelijk voor de Weertenaar, maar ook voor toeristen die de stad bezoeken’’, vertelt Meijboom.

Cultuur en sport dienen toegankelijk(er) te zijn voor iedereen, o.a. met een cultuurpas voor jongeren en minima. GroenLinks Weert ziet graag alle Weertenaren genieten van de mooie faciliteiten die Weert te bieden heeft.