Een convenant tekenen is niet genoeg!

Van het COC kreeg GroenLinks Weert de uitnodiging om het convenant tegen discriminatie van homo’s, lesbiennes, biseksuelen en transgenders te ondertekenen. Geheel onverwacht was deze uitnodiging toch nog stof tot discussie binnen onze partij. Bereiken we met het ondertekenen van een convenant wel wat we willen? Een tolerante stad waar diversiteit hoog in het vaandel staat? GroenLinks Weert is glashelder: met alleen een convenant tekenen, komen we er niet. We moeten meer doen dan dat!

GroenLinks en ook GroenLinks Weert staan voor een tolerante samenleving. GroenLinks is een partij voor alle mensen, ook als die om welke reden dan ook een minderheid vormen. Een samenleving waar je moet kunnen zijn wie je bent is wat we nastreven.

Maar om dat te bereiken is het tekenen van een convenant niet voldoende. Daarom willen we in de komende raadsperiode sterk inzetten op voorlichting en een positieve houding. We willen schoolbesturen stimuleren om op de middelbare scholen van Weert voor te lichten over seksuele diversiteit en omgangsvormen. Zo willen we leerlingen aan het denken zetten over tolerantie en voorkomen we pesten. Daarnaast tonen we als gemeente ook een goed voorbeeld: tijdens de jaarlijkse Coming Out Day laten we de regenboogvlag op het stadhuis wapperen.